Chiar dacă nu dorim să cumpărăm ceva anume, o simplă plimbare prin magazinele preferate ne poate distrage atenţia de la problemele cu care ne confruntăm zilnic. Ideea de noutate, modul în care sunt aranjate produsele şi culorile vibrante ale acestora ne pot transpune într-o realitate diferită faţă de cea pe care o trăim, fiind stimulaţi de diferite experienţe senzoriale. Acest lucru se aplică şi în cazul cumpărăturilor online, unde estetica site-urilor şi numeroasele produse pe care le putem descoperi din confortul propriei case ne determină să punem accent pe rezultate pozitive, fiind într-un mediu frumos şi satisfăcător din punct de vedere vizual.
Conform unui studiu realizat în anul 2014 de către Journal of Consumer Psychology, tristeţea este asociată adesea cu sentimentul de a nu deţine controlul total asupra propriei vieţi. Acest lucru poate duce la stări mai puţin plăcute, precum teamă, anxietate, poate chiar depresie. În acest sens, studiile au arătat că achiziţionarea lucrurilor care ne aduc un plus de fericire este extrem de importantă în redobândirea senzaţiei de control asupra vieţii - tu alegi exact ceea ce-ţi doreşti dintr-o gamă variată de produse, tu deţii controlul suprem.
(source: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1057740813001149 )
Compararea preţurilor, vânătoarea de reduceri şi căutarea celor mai bune produse de pe piaţă la cel mai mic preţ fac parte din terapia prin cumpărături. Cu cât cheltuim mai puţini bani pentru lucrurile pe care ni le dorim, cu atât ne simţim mai fericiţi şi mai împliniţi. Terapia prin cumpărături nu presupune cheltuieli masive pentru lucruri total inutile pentru noi, ci presupune vizualizarea şi / sau achiziţionarea produselor la preţuri cât mai mici - acest lucru ne oferă sentimentul de recompensă şi totodată acea satisfacţie de a alege produsele care prezintă cel mai bun raport calitate-preţ.
Dopamina, denumită şi hormonul fericirii, este eliberată de creier şi are ca rezultat sentimentul de satisfacţie şi de recompensă. Cercetătorii au demonstrat faptul că eliberarea dopaminei începe odată cu vizualizarea anumitor produse şi continuă în tot procesul de achiziţie (căutare, compararea ofertelor, achiziţia propriu-zisă). Cu toate acestea, nu este obligatoriu să cumpărăm ceva pentru a stimula eliberarea dopaminei - este suficient doar să dăm scroll pe site-urile magazinelor preferate, să ne plimbăm printre rafturi sau să umplem un cărucior pentru a-l abandona mai târziu, fără a face o achiziţie.